Ook al is het artikel van Arbo Unie een aantal jaar oud, het is nog altijd actueel. Vandaar dat ik er hier aandacht aan besteed. Ook omdat het een wereld van verschil geeft als er wel erkenning en begrip is.
In mijn gesprekken met werkende mantelzorgers en in mijn gesprekken als vertrouwenspersoon valt het mij keer op hoe belangrijk het voor medewerkers is om zich gehoord te voelen. Om erkenning te krijgen van begrip. Dat de ander zich probeert te verplaatsen in hun situatie. Dit als start om daarna open het gesprek, de dialoog , in te gaan.
Soms is het geven van erkenning al voldoende. En als er meer nodig is, dan kan in het gesprek samen gezocht worden naar een passende oplossing. Een oplossing die goed is voor de relatie, de werk-privésituatie en voor de organisatie.
Het ontbreken van erkenning van begrip kan veel stress veroorzaken. En zoals bekend leiden langdurige stressklachten tot veel klachten, fysiek en mentaal, en zelfs tot ziekteverzuim.
Gelukkig wordt dit ook door bedrijfsartsen erkend dat erkenning en begrip voor medewerkers belangrijk is en hun herstel ten goede komt .. Als zij signaleren dat het ontbreekt van begrip wordt gemist wordt om informatie met de leidinggevende het gesprek aan te gaan.
Je hebt gehoord voelen, aandacht en begrip zijn vormen van sociale steun. En sociale steun is een belangrijke werk-gerelateerde energiebron.
Heb je vragen over sociale steun? Stel ze gerust, ik beantwoord ze graag.
Dat kan door een mail te sturen naar info@werkzorgbalans.nl