Wist je dat 20% tot 25% van je collega’s ook mantelzorg en werk combineren?
Waarom dat belangrijk is om te weten? Omdat je gebruik kan maken van de kennis en ervaring van een mede-mantelzorger!
Hoe hebben zij het met hun leidinggevende geregeld? Welke taken zijn door andere collega’s (tijdelijk) overgenomen?

Vorig jaar heb ik onderzoek gedaan onder werkende mantelzorgers. Eén van de vragen was: “welk advies heb je voor andere werkende mantelzorgers?” De uitkomsten deel ik graag met je. En ik weet zeker dat deze lijst verder aangevuld gaat worden. Jouw tips en ervaringen zijn welkom!

  • Zorg goed voor jezelf
  • Bewaak je grenzen en geef ze aan
  • Maak tijdig gebruik van professionele hulp
  • Vraag om hulp en accepteer aangeboden hulp
  • Bespreek je zorgsituatie op het werk, zorg voor begrip en vertrouwen
  • Denk mee, denk in oplossingen en alternatieven
  • Accepteer geen ongewenste situaties: Blijf doorvragen en doorzoeken
  • Denk aan verlofregelingen en werkafspraken op maat
  • Maak je hulpvraag zo concreet mogelijk
  • Kleine stapjes per keer helpen je echt vooruit
  • Zorg voor mensen om je heen die je vertellen als je uit balans raakt
  • Zoek contact met lotgenoten

Door te leren van ervaringen van anderen kan jij je voordeel doen.

Mooie ervaringsverhalen zijn ook te lezen op: www.hoewerktnederland.nl/werk-en-mantelzorg

[/ vc_column_text] [/ vc_column]

[/ vc_column] [/ vc_row]