Monthly Archives

August 2020

Wat is jouw locus of control?

By Geen categorie

Wat is jouw locus of control?

Hoe ga jij met tegenslagen om? Is het iets wat je overkomt, waar je niets aan kunt doen? Dit wordt een externe locus of control genoemd.

Of je ben je ervan overtuigd dat de oorzaak altijd bij jezelf te zoeken is op het moment dat iets fout gaat of als het tegenzit? In dit voorbeeld gaat het om een interne locus of control.

Misschien voel je wel aan dat het echt wel een verschil maakt wat voor locus of control je hebt. Want op het moment dat de oorzaak altijd buiten jezelf ligt, word je eigenlijk slachtoffer van de omstandigheden. Je kunt er toch niets aan doen? Misschien geeft het je een lekker gevoel, maar tegelijkertijd heb je er geen controle over en dat kan behoorlijk stressvol zijn.

In het andere geval, als je altijd de oorzaak bij jezelf zoekt, is het de vraag of dit wel terecht is. Zo kritisch zijn en de lat voor jezelf zo hoog leggen is het andere uiterste. En ook deze situatie kan de nodige stress en gevoel van falen opleveren.

De vraag is in hoeverre je dan bereid bent om eerlijk te kijken naar de situatie en verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen aandeel. Want als je weet waar het aan ligt, geeft dat je ook de mogelijkheid om daar iets mee te doen.

Brené Brown geeft in dit filmpje een fantastisch voorbeeld van een externe locus of control. Het bekijken waard! : Wie geef jij de schuld?

Wat is jouw locus of control?

Waar sta jij in je mantelzorg carrière?

By Geen categorie

Waar sta jij in je mantelzorg carrière?

Ben je net begonnen of weet je dat het eraan zit te komen?
Of heb je al de nodige ervaring met werken en zorgen voor je partner, je kind, (schoon) ouders?

Mantelzorg overkomt je is mijn ervaring. Je begint eraan zonder er over na te denken wat er allemaal op je af kan komen. En daar kunnen ook zeker genomen worden bij zitten waar je op leeg loopt.

Dit was ook het geval bij Titia. Zij zorgt voor haar moeder en het wordt haar soms echt wel te veel. Vooral aan de financiën heeft ze zo’n hekel, waardoor ze het uitstelt en er meer tegenop ziet om het te doen. Als ik vraag van er niemand is in haar omgeving het misschien over kan nemen zegt ze met een diepe zucht: ja natuurlijk, mijn broertje, hij is boekhouder.

Of je nu lang, kort of bijna mantelzorger bent (wat een rare term toch, maar ja vindt maar eens een andere term die duidelijk maakt dat je een extra zorgtaak hebt), het is altijd goed om regelmatig even stil te staan ​​hoe het met je gaat.
Wat je nodig hebt om het vol te houden en er voldoening uit te halen.
Wil je als je zo ingezogen wordt, vergeet je jezelf heel makkelijk

Dus vraag je eens af:

  • Wat is er nodig? Hoeveel uur zorg? Wat voor genomen?
  • Wat wil ik?
  • Waar ben ik goed in?

En dan te kijken naar:

  • Wat zijn mijn mogelijkheden?
  • Hoeveel tijd heb ik beschikbaar?
  • Ben ik de juiste persoon om het te doen of is het beter dat iemand anders het doet?
  • Wie vanuit het netwerk, van voor wie je zorgt en van jezelf, kan mij helpen?

Welke vraag helpt jou het meest?

Hulp nodig de balans te vinden? Neem gerust contact met mij op voor een gratis sessie: info@werkzorgbalans.nl

Hulp vragen is de ander de kans geven te helpen

By Geen categorie

Vind je het ook lastig om hulp te vragen? Bij je werk, bij het zorgen voor iemand uit je naaste omgeving, bij je drukke gezin? Voor mij heeft het geholpen om te ervaren dat hulpvragen de andere juist de kans geeft om jou te helpen. Dus eigenlijk een win-win situatie.

Ineens kun je het  zijn, mantelzorger 

Je bent mantelzorger als je langdurig en  vrijwillig zorgt voor iemand die ziek, gehandicapt of hulpbehoevend is en met wie je een relatie hebt. Zoals je ouders, schoonouders, soort, partner, familielid, vriend of kennis.

Vaak begint het met iets kleins, zoals af en toe een boodschap doen, en voor je het weet is het meer en meer geworden. Je wordt er als het ware ingezogen en je gaat mee met de stroom, zonder er eens bij stil te staan ​​of dit is wat je wilt. Misschien heb je af en toe wel het gevoel: moet ik dit allemaal doen?

Hulp vragen is best lastig, daar weet ik alles van. Zelf ben ik ruim 10 jaar mantelzorger geweest voor verschillende lieve mensen in mijn omgeving. Doordat ik 3x begon met mantelzorgen kon ik de tweede en derde keer andere keuzes maken. Keuzes die vooral te maken hadden met hulp vragen van anderen.

Zo ook bij mijn schoonmoeder. Mijn man deed de boodschappen en financiën, haar vriendinnen kwamen regelmatig op de koffie of namen haar mee en ik nam de medische zaken voor mijn rekening. Zo was er een mooie verdeling van taken en daardoor minder intensief.

De mooiste ervaring was om het plezier te zien bij de vriendinnen, het fijne gevoel om een ​​steentje bij te kunnen dragen. Want ja, mantelzorgen kan zwaar en intensief zijn, én het geeft ook heel veel voldoening om er voor de ander te kunnen zijn, om te kunnen helpen. Hulp vragen is de ander de kans geven te helpen.

Geeft dit je een andere kijk op hulp vragen?

Heb je moeite met hulp vragen en wil je er meer over weten? Stuur gerust een mailtje naar info@werkzorgbalans.nl dan maken we een afspraak voor een gratis sessie.

Hoe positieve emoties je kunnen helpen

By Geen categorie

Reizen naar andere culturen vind ik verrijkend. Prachtig om te zien hoe andere volken in het leven staan. Vooral de oorspronkelijke bevolking en hun verbondenheid met de natuur hebben diepe indruk op mij gemaakt. Zo ook onderstaand verhaal.

Op een avond vertelde een Cherokee-Indiaan zijn kleinzoon hoe je gedachten je leven beïnvloeden. “Luister mijn kleinzoon. In de gedachten van alle mensen schuilen twee wolven. Deze wolven zijn voortdurend in gevecht zijn met elkaar. De ene wolf is zwart als de nacht, de ander wit als sneeuw. De zwarte wolf staat voor negatieve gevoelens in de mens, zoals jaloezie, afgunst, minderwaardigheid, verdriet en zelfmedelijden. De witte wolf staat voor al het goede in de mens. Het staat voor vreugde, compassie, hoop, vriendelijkheid, nederigheid, vertrouwen en geloof.”  De kleinzoon dacht hier even over na en vroeg “Welke wolf wint?” De oude Cherokee antwoordde: “Degene die je voedt.”

Het maakt een groot verschil hoe we moeilijke of lastige situaties benaderen, met negatieve of positieve emoties. Negatieve emoties zorgen ervoor dat onze focus smal blijft, dat we in hetzelfde kringetje blijven hangen en minder creatief zijn in het vinden van oplossingen.

Positieve emoties helpen ons om met een bredere blik naar onze situatie kijken, om meer mogelijkheden en oplossingen te zien, om empatischer te zijn waardoor we de ander beter begrijpen. Het zorgt voor veerkracht en werkt als een buffer tegen stress.

Werk aan positieve emoties

De 10 meest voorkomende positieve emoties zijn: vreugde, dankbaarheid, tevredenheid, nieuwsgierigheid, hoop, trots, plezier, inspiratie, ontzag en verwondering.

Het kan je helpen om positieve emoties meer bewust te gebruiken om met problemen of teleurstellingen om te gaan. Het helpt al door dagelijks tijd vrij te maken voor iets wat je een goed gevoel geeft.

Andere tips zijn

  • Dankbaarheid; schrijf iedere avond 3 dingen op waarvoor je dankbaar bent en waarom
  • Focus op wat goed gaat en wat wel lukt
  • Glimlachen: zelfs een gemaakte glimlach zorgt ervoor dat je milder naar jouw situatie kan kijken

En weet: oefening baart kunst

Hoe vaak ga jij af op de buitenkant?

By Geen categorie

Mijn man bewaart al jaren een sinaasappel die zijn vader in zijn werktas had zitten. Natuurlijk helemaal verdroogd en geen oranje kleur meer. Het is meer om de herinnering dan dat het mooi is. Totdat de sinaasappel viel en openbarstte. En wat een mooie binnenkant!

 

Je echt gezien voelen

Dit voorval deed mij denken aan de afsluiting van een cursus zo´n 18 jaar geleden. Aan ieder van ons werd gevraagd om over de cursist naast je iets te zeggen aan de hand van een kleur. Ik weet nog goed dat Jannie mij mocht beschrijven en daarvoor “zandkleurig” gebruikte. Wat… zo’n saaie kleur? Ik schrok er wel van. Totdat ze een toelichting gaf: “het lijkt op het eerste gezicht wel saai, totdat je er goed naar gaat kijken en allerlei glinsteringen erin ontdekt”. Wat een mooie omschrijving, want ik ben rustig, bedachtzaam en hou ervan de diepte in te gaan en verschillende kanten te onderzoeken. Vandaar dat dit mij al die jaren is bijgebleven.

Stel Jannie was alleen afgegaan op de buitenkant en had geen moeite gedaan om mij beter te leren kennen. Dan had zij nooit geweten wie ik werkelijk ben, wat ik voor haar en voor anderen zou kunnen betekenen en ik had mij niet gezien en gehoord gevoeld.

Als buiten en binnen kloppen, zorgt dat voor vertrouwen

En wat dan nog belangrijker is, is dat de buitenkant en de binnenkant met elkaar overeenstemmen: dat wat je zegt en wat je doet met elkaar kloppen. En dat is heel belangrijk voor het hebben van vertrouwen in de ander en het krijgen van vertrouwen van de ander

Vertrouwen heeft volgens David Maister alles te maken met:

  • Zeggen wat je doet
  • Doen wat je zegt
  • Het delen van persoonlijke dingen, zoals vertellen wat jou raakt, wat je belangrijk vindt of wat je bezighoudt
  • Het belang van de ander voorop stellen.

Kijk ook eens naar de ontroerende film over een jonge mantelzorger waarbij pas begrip ontstaat op het moment dat het hele verhaal bekend is, de leraar verder kijkt dan de buitenkant Geef geen oordeel voordat je hele verhaal kent